7.11.2025
Päijät-Hämeen asukkaat antavat matkailulle luvan kasvaa
Ensimmäisen kerran Päijät-Hämeessä toteutetun matkailun asukaskyselyn tulosten mukaan alueen asukkaat kokevat matkailun myönteisenä kasvualana: se tuo työtä ja rahaa, se lisää ja ylläpitää maakunnan palveluita, antaa elinvoimaa sekä vahvistaa alueen tunnettuutta. Asukkaiden mielestä matkailulla on lupa kasvaa.
Kesällä 2025 toteutettu asukaskysely on osa Päijät-Hämeen matkailustrategiaprosessia. Matkailustrategiaa on toteutettu laajasti yhdessä maakunnan toimijoiden kanssa; valmistelussa on kuultu lähes 400 matkailutoimijaa, yrittäjää ja päättäjää ja nyt myös alueen asukkaita. Asukkaat ovat alueen asiantuntijoita, parhaita suosittelijoita sekä palveluiden kehittäjiä ja käyttäjiä.
Päijät-Hämeen matkailustrategia on kasvuhakuinen ja kunnianhimoinen: tavoitteena on lähes kaksinkertaistaa matkailun taloudellinen vaikuttavuus 360 miljoonasta eurosta* 600 miljoonaan euroon sekä kasvattaa toimialan työllistävää vaikutusta
4 500 työntekijästä 6 500 työntekijään. Jotta matkailun kasvu on kestävällä pohjalla, tarvitaan asukkaiden sosiaalinen hyväksyntä.
”Asukaskysely osoittaa, että Lahden seudulla asukkaat kokevat matkailun vaikutukset erittäin myönteisinä ja että matkailulla on vahva lupa kasvaa. Matkailu tuo alueelle työtä ja tuloja sekä auttaa paikallisten palvelujen säilymisessä. Samalla korostuu, että kestävän kasvun edellytys on asukkaiden luottamus ja osallisuus matkailun kehittämisessä”, kiteyttää Kristian Sievers Flowhouselta.
Asukkaiden mielestä matkailun suurimmat hyödyt liittyvät talouteen ja alueen näkyvyyteen. Vain noin neljä prosenttia vastaajista kokee, ettei matkailusta ole alueelle näkyviä hyötyjä. Lähes 80 prosenttia vastaajista kokee, että matkailulla on alueelle myönteisiä vaikutuksia.
Asukkaat ovat erityisen tyytyväisiä Päijät-Hämeen puhtaaseen luontoon, järvimaisemiin ja hyvään saavutettavuuteen. Myös ravintola- ja kahvilapalvelut sekä ystävällinen palvelukulttuuri saavat kiitosta.
Vaikka matkailuun suhtaudutaan myönteisesti, vastaajat nostivat esille kehittämiskohteita: katkeamattomat matkaketjut, pysäköinti, keskustojen viihtyisyys sekä ympäristön kuormitus mainittiin. Tulosten perusteella asukkaat toivovat, että matkailun kasvu tapahtuu hallitusti, tukee paikallista elämänlaatua sekä lisää palvelutarjontaa.
Asukkaiden suhtautumista Päijät-Hämeen matkailuun mitattiin lisäksi suositteluhalukkuudella eli Net Promoter Scoren (NPS). Kyselyssä vastaajat arvioivat asteikolla 1–10, kuinka todennäköisesti he suosittelisivat kotikuntaansa tuttavilleen matkailukohteena. Seudun suositteluhalukkuus vaihtelee selvästi kunnittain. Lahdessa asukkaat ovat keskimäärin neutraalimpia (-7,9%) eli suosittelevat vähemmän omaan kotikaupunkiaan, kuin vaikkapa vahvoissa kesäasukaskunnissa Asikkalassa (NPS +58,9%) tai Heinolassa (NPS +28,7%).
Avoimeen kysymykseen “Minne veisit vieraasi?” vastasi lähes 1 500 asukasta. Useimmin mainitut kohteet olivat Lahden satama, Vääksy, Vesijärvi, Päijänne ja Pulkkilanharju. Myös Messilä, Heinola ja Enonsaari nousivat suosikkikohteiksi. Mielenkiintoista on, että monet suositellut kohteet sijaitsevat Lahdessa, vaikka lahtelaisten oma suositteluhalukkuus oli maakunnan matalin. Kiinnostavaa on myös, että Lahden keskustasta ainoastaan Malva nousi esiin asukkaiden suosikeissa.
Tämä oli ensimmäinen matkailun asukaskysely Päijät-Hämeessä mutta asukkaiden kokemusten painoarvo ei vähene tulevaisuudessa ja tutkimusta tullaan jatkamaan. Kysely toteutettiin kesäsesonkina. Vastaava tutkimus toteutetaan vertailun vuoksi talvikaudella 2027. Kyselyn avulla seurataan muutoksia maakunnan asukkaiden suositteluhalukkuudessa.
Kysely toteutettiin 20.6.–7.9.2025, ja siihen vastasi 2 185 henkilöä, mikä tekee tuloksista luotettavia. Vastaajien keski-ikä oli 51,1 vuotta, ja enemmistö (71 prosenttia) oli naisia. Suurin vastaajaryhmä oli 55–64-vuotiaat, joita oli 24 prosenttia kaikista vastaajista.
Lähde: Visit Lahden tiedote